Openbare ruimte algemeen:
Alleen geleidelijnen om openbare gebieden (bijv. stadcentrum, winkelcentrum) en openbare gebouwen (bijv. gemeentehuis, museum, ziekenhuis) bereikbaar te maken vanaf de dichtstbijzijnde OV-halteplaatsen.
Openbaar vervoer algemeen:
De lijn gaat door het brede OV-poortje. Bij dit poortje dient de doorlooprichting altijd in 2 richtingen te kunnen worden gebruikt.
Wanneer er geen poortjes op een station aanwezig zijn maar checkin-checkout (cico) palen gaat de lijn langs de meest voor de hand liggende cico paal.
Uitgangspunten van een toegankelijke route (hoogteverschillen):
a. Indien alleen een trap aanwezig:
Alleen bij beperkt toegankelijke objecten (objecten zonder lift en hellingbaan) loopt een eventuele geleidelijn uitsluitend via de trap. NB.: objecten waarbij alleen met een trap een hoogteverschil wordt overbrugd, voldoen niet aan de ITstandaard.
b. Indien alleen een trap en hellingbaan aanwezig:
Algemeen: Geleidelijn volgt de meest logische en veilige route via de hellingbaan.
In OV-situaties: Geleidelijn volgt de hoofdloopstroomroute via een trap van en naar een perron.
c. Indien alleen een trap en lift aanwezig:
Algemeen: Geleidelijn volgt de meest logische en veilige route via een trap
In OV-situaties: Geleidelijn volgt de hoofdloopstroomroute via een trap en een lift van en naar een perron.
d. Indien alleen een roltrap en lift aanwezig:
Algemeen: Geleidelijn volgt de meest logische en veilige route via de lift
In OV-situaties: Geleidelijn volgt de hoofdloopstroomroute via de lift van en naar een perron.
e. Indien alleen een lift aanwezig:
Algemeen: Geleidelijn volgt de meest logische en veilige route via de lift
In OV-situaties: Geleidelijn volgt de hoofdloopstroomroute via de lift van en naar een perron.
f. Indien alleen een hellingbaan aanwezig:
Algemeen: Geleidelijn loopt via de hellingbaan
In OV-situaties: Geleidelijn loopt via de hellingbaan. (In het openbaar vervoer komt dit vooral voor bij “kopstations”.)
Openbaar vervoer knooppunten:
In en rond een OV-knooppunt wordt de hoofdloopstroomroute in principe altijd voorzien van geleidelijnen.
- Bushalte / station
- Tramhalte / station
- Treinstation
- Metrostation
- Sneltram station / halte
- Taxistandplaatsen
- Standplaats Aanvullend Openbaar Vervoer / "Kiss and Ride"
- Veerboten
- Route(s) van en naar de stadskern(en)
Alle directe vervoer gerelateerde bestemmingen in een OV-knooppunt worden d.m.v. geleidelijnen met elkaar verbonden (ook als er bijv. een muur als gidslijn beschikbaar is).
- OV-chipkaartautomaten en kaartautomaten (mits compliant aan de ITstandaard)
- Bemenste kaart verkooppunten
- OV-Info-automaten
- S&A-zuilen (SOS en Advies zuilen)
Aftakkingen naar winkels, kiosken, toiletten, e.d. worden niet gemaakt. Deze onderdelen worden gezien als extra service in of in de onmiddellijke nabijheid van een OV-knooppunt en zijn niet noodzakelijk om een reis te kunnen maken.
NB: De geleidelijnen op alle hierboven genoemde OV-punten moeten aangesloten zijn op de geleidelijnen en/of gidslijnen van de aan het OV-punt aansluitende openbare weg.
|